Hybrid og elektrisk fremdrift
- Dieselmodus – fremdrift bare med dieselmotoren. For transit i høye hastigheter.
- Hybridmodus – både dieselmotor og elektrisk motor gir fremdriftskraft, elektrisk kraft blir hentet fra batteriene.
- Elektrisk modus – fremdriftskraft kun fra elektrisk motor med energi hentet fra batterier, mens dieselmotoren kobles fra ved hjelp av en clutch.
- Generatormodus – fremdrift med dieselmotoren hvor den elektriske motoren fungerer som en generator. Den leverer elektrisk strøm til fartøyets strøm-bus, og lader opp batteriene når det er nødvendig, med overskuddseffekt fra dieselmotoren.
- Full fleksibilitet i forhold til driftsområde og driftsprofil (ingen rekkevidde angst)
- Unngå lokal forurensning i sensitive områder ved hjelp av ren elektrisk fremdrift.
- Ny systemstruktur og overvåking for hvert operasjonmodus.
- Forutsigbare driftsforhold og fremdriftsredundans med en høyeffektiv in-line drivelinje
- Hver komponent er elektrisk isolert og dempet uavhengig av hverandre.
- Enkel service på grunn av god tilgang til de separate komponentene.
Vision of the fjords
MANCRAFTs egenutviklede parallelle hybridsystem, installert i Ship of the Year 2016 – M/S Vision of the Fjords, er et pioner hybridsystem som overgår markedsstandarden for fleksibilitet, støy, drivstoffeffektivitet, eksosutslipp og vibrasjonsstyring.
Vision of The Fjords har det første marine parallell-hybrid fremdriftssystemet av sitt slag, med nytenkende komponentsammensetning og avansert overvåking.
Systemet består av to drivlinjer med MAN D2862LE422 (749 kW / 2100 rpm) dieselmotor, elektrisk motor og generatorkombinasjon med fleksible koblinger på hver side. Hver drivlinje har også integrert avansert måleutstyr for dreiemoment, og overvåking for hvert driftsmodus. Dieselmotoren og den elektriske motoren kan sammen eller uavhengig drive propellene, noe som sikrer systemredundans.
Diesel motoren:
MAN dieselmotoren har et overskudd av kraft ved høyt turtall, og kan derfor levere overflødig energi til generatoren som lader opp batteriene under seilas.
Elektromotoren:
Den elektriske motoren er en permanent magnet synkronmotor som kan fungere som generator eller elektrisk motor avhengig av driftsforhold og ønske. Den elektriske motoren er vannkjølt og veldig stillegående, da den opererer på et relativt lavt turtall sett i el-motor sammenheng. El-motoren har integrert jordingssystem og isolasjon.
Koblingssystemet:
Fleksible ledd i hver ende av elektromotoren eliminerer torsjonsspenninger i drivlinjen og vibrasjoner om bord – dermed øker passasjerkomforten.
Fleksibilitet i drift:
Den akkumulerte energien i batteriene kan brukes som den eneste kraftkilden, ettersom dieselmotoren kan kobles av når som helst. Dette muliggjør lydløs bevegelse under sightseeing, og i havner så vel som under normale kjøreforhold. Batteriene alene kan drive båten i flere timer (avhengig av størrelse kWh), og kan lades i havn om ladeinfrastruktur er tilgjengelig eller ved hjelp av dieselmotorene under transit.
Les MAN Engine’s omtale av det innovative fremdriftssystemet designet av MANCRAFT her:
Samarbeidspartnere hybrid

