MAN Hydrogen Dual Fuel
MAN Dual Fuel Hydrogen motoren kombinerer hydrogen og diesel – for redusert dieselforbruk og CO2 utslipp.
Den eksisterende markedsledende marine motoren for yrkesbåter, MAN V12 D2862, er base for den nye MAN Dual Fuel Hydrogen motoren.
MAN Dual Fuel motoren er en komplett motorpakke som tilbyr full fleksibilitet, driftssikkerhet og markedsledende utslippsverdier.
Med MAN D2862 Dual Fuel motoren reduserer CO2-utslippene dramatisk samtidig som du beholder maksimal driftssikkerhet, slik du er vant med fra MAN dieselmotorer.
Den eksisterende markedsledende marine motoren for yrkesbåter, MAN V12 D2862, er base for den nye MAN Dual Fuel Hydrogen motoren.
MAN Dual Fuel motoren er en komplett motorpakke som tilbyr full fleksibilitet, driftssikkerhet og markedsledende utslippsverdier.
Med MAN D2862 Dual Fuel motoren reduserer CO2-utslippene dramatisk samtidig som du beholder maksimal driftssikkerhet, slik du er vant med fra MAN dieselmotorer.
Muligheter:
Kutt utslipp, behold fart og rutekrav: Nye yrkesfartøy kan oppnå full ønsket driftshastighet, med svært lave utslippsverdier, gjennom hele fartøyets planlagte rute. Markedets klare leder når det gjelder driftssikkerhet, ytelse (kW/kg), lav vekt og kompakt volum, kombinert med lavt utslipp.
Remotorisering av eksisterende yrkesfartøy: MAN D2862 Dual Fuel motorer kan installeres i de fleste eksisterende yrkesfartøy med konvensjonell dieselfremdrift. Dette muliggjør at eksisterende fartøy kan få et «nytt liv» som lavutslippsfartøy.
Fordeler:
- Gjennomsnittlig CO2 reduksjon på ca. 50 %, og opptil 80 % (toppverdi) sammenlignet med konvensjonelle dieselmotorer
- Like kraftig og pålitelig som øvrige MAN dieselmotorer
- Kan driftes enten som en ren dieselmotor eller som en dual-fuel motor
- Uavbrutt drift selv når hydrogentanken er tom
- Sikrer rekkevidde, fleksibilitet, kjørekomfort og driftssikkerhet på høye nivået til en konvensjonell MAN dieselmotor
Tekniske spesifikasjoner:
Rated power kW (hp) | 749 (1019) |
Speed rpm | 2100 |
Bore mm | 128 |
Stroke mm | 157 |
Displacement I | 24.24 |
Rated torque Nm | 3406 |
Maximum torque Nm At speed rpm | 3750 1300-1900 |
Compression ratio | 19:1 |
Mean effective pressure bar | 17,7 |
Classification | on request |
Emission status | IMO Tier III |
Les mer om MAN Dual Fuel motorer for yrkesbåter her: