MAN Hydrogen Dual Fuel

MAN Dual Fuel Hydrogen motoren kombinerer hydrogen og diesel – for redusert dieselforbruk og CO2 utslipp.
Den eksisterende markedsledende marine motoren for yrkesbåter, MAN V12 D2862, er base for den nye MAN Dual Fuel Hydrogen motoren.
MAN Dual Fuel motoren er en komplett motorpakke som tilbyr full fleksibilitet, driftssikkerhet og markedsledende utslippsverdier.
Med MAN D2862 Dual Fuel motoren reduserer CO2-utslippene dramatisk samtidig som du beholder maksimal driftssikkerhet, slik du er vant med fra MAN dieselmotorer.

Muligheter:

Kutt utslipp, behold fart og rutekrav: Nye yrkesfartøy kan oppnå full ønsket driftshastighet, med svært lave utslippsverdier, gjennom hele fartøyets planlagte rute. Markedets klare leder når det gjelder driftssikkerhet, ytelse (kW/kg), lav vekt og kompakt volum, kombinert med lavt utslipp.

Remotorisering av eksisterende yrkesfartøy: MAN D2862 Dual Fuel motorer kan installeres i de fleste eksisterende yrkesfartøy med konvensjonell dieselfremdrift. Dette muliggjør at eksisterende fartøy kan få et «nytt liv» som lavutslippsfartøy.

Fordeler:

  • Gjennomsnittlig CO2 reduksjon på ca. 50 %, og opptil 80 % (toppverdi) sammenlignet med konvensjonelle dieselmotorer
  • Like kraftig og pålitelig som øvrige MAN dieselmotorer
  • Kan driftes enten som en ren dieselmotor eller som en dual-fuel motor
  • Uavbrutt drift selv når hydrogentanken er tom
  • Sikrer rekkevidde, fleksibilitet, kjørekomfort og driftssikkerhet på høye nivået til en konvensjonell MAN dieselmotor

Tekniske spesifikasjoner:

Rated power kW (hp)749 (1019)
Speed rpm2100
Bore mm128
Stroke mm157
Displacement I24.24
Rated torque Nm 3406
Maximum torque Nm
At speed rpm
3750
1300-1900
Compression ratio19:1
Mean effective pressure bar17,7
Classificationon request
Emission statusIMO Tier III
Les mer om MAN Dual Fuel motorer for yrkesbåter her:

Referanse: HYDROCAT 48 – 2 x MAN D2862 Dual Fuel motorer