De aller første MAN dual fuel hydrogen motorene for arbeidsbåter er nå satt i drift. Motorene er av typen MAN D2862 LE448 med en effekt på 749 kW (1.019 hk) ved 2.100 o/min.
Lavutslippsmotorene er installert i verdens første hydrogendrevne mannskapstransportfartøy, Hydrocat 48 som drives av Windcat Workboats, som eies av Compagnie Maritime Belge (CMB).
Motorene oppfyller IMO Tier III og er utstyrt med integrert SCR- eksosetterbehandlingssystem. Motorene leveres klargjort for dual fuel-drift og suppleres med et hydrogeninjeksjonssystem av utviklingspartner CMB Tech.
MAN dual fuel motoren oppnår svært lave forbruk- og utslippsverdier, samtidig som den opprettholder de driftssikre egenskapene til en MAN dieselmotor ved fullast. Gjennom bruk av hydrogen reduseres CO2-utslippene i gjennomsnitt med 50 %, og med opptil 80 % under optimale driftsforhold.
Les mer om MAN Dual Fuel Marine motoren på MAN Engines sin nettside eller last ned pressemelding: